Crisis beïnvloedt sponsorinkomsten voetbalclubs

De financiële crisis heeft een duidelijk negatieve invloed op de sponsorinkomsten van voetbalclubs. Zo zag topclub PSV in het seizoen 2012/2013 deze commerciële inkomsten dalen met 250.000 euro naar 18,07 miljoen euro.

De Eindhovense club legt in het onlangs gepubliceerde jaarverslag de schuld hiervoor bij de crisis. Naast de sponsorinkomsten, was ook bij de stadionexploitatie een verlies te zien: 1,9 miljoen euro. Met name in de Business Club van het Philips Stadion voelen ze de pijn die het MKB lijdt door de crisis. De economische malaise maakt dat er voor dit concept een minder grote belangstelling is dan voorheen. Merchandise deed daarentegen weer goede zaken. Met name de verkoop van een nieuwe kledinglijn zorgde voor een inkomstenstijging van 1,1 miljoen euro.

Kleine winst

Na jaren van rode cijfers kon de Eindhovense penningmeester weer eens positieve cijfers brengen. De omzet steeg van 58,1 miljoen naar 62,4 miljoen. Het resultaat is 0,3 miljoen euro winst.

Kentering

freo_sponsorVolgens Rudy Bouwmeester, manager PR en Events bij Shimano Europe, is er de afgelopen jaren een kentering geweest binnen de sportsponsoring, vertelt hij aan Sportnext.nl. Volgens hem investeerden bedrijven een aantal jaar geleden hoge bedragen zonder er relatief veel voor terug te vragen (en krijgen). De sky was de limit. Door de crisis is dit volgens hem veranderd. Sponsors staan niet meer in de rij, wat de sporters en clubs ook merken, zo ook PSV, dat de afgelopen jaren ook nog een aantal grote sponsors voor jaren aan zich verbond. Voorbeeld hiervan is shirtsponsor Freo, dat sinds enkele jaren achterop het shirt van de club prijkt.

Besef groeit

Volgens Bouwmeester groeit het besef bij sporters en clubs dat ze meer terug moeten doen voor sponsors. Het is immers makkelijker een sponsor te houden dan een nieuwe te vinden. Dit zorgt voor een betere balans, samenwerkingen en meer creativiteit. De crisis hoeft dus niet per se als negatief te worden gezien.